Pope Francis

Saturday, 19 December 2015

God's kindness


“Let no one ever come to you without leaving better and happier. Be the living expression of God's kindness: kindness in your face, kindness in your eyes, kindness in your smile.” Mother Teresa


Friday, 18 December 2015

Pope approves Mother Teresa sainthood

Mother Teresa, celebrated for her work with the poor in the Indian city of Kolkata, is expected to be canonised as part of the Pope's Jubilee Year of Mercy.

(http://www.news.va/en/news/blessed-teresa-of-calcutta-to-be-made-a-saint)

Thursday, 17 December 2015

Indian among 17 to advance on sainthood track

Father Joseph Vithayathi, one of the founders of the Sisters of the Holy Family congregation, has been declared a venerable, the second in the four-stage canonization process.

On December 14, Pope Francis authorized the Congregation for the Causes of Saints to promulgate decrees recognizing the heroic virtues of Father Vithayathil and 16 others from various parts of the world.

Monday, 14 December 2015

Obstáculos

É bom que tenhamos considerado as insídias destes inimigos da alma: a desordem da sensualidade e a leviandade; o desatino da razão que se opõe ao Senhor; a presunção altaneira, esterilizadora do amor a Deus e às criaturas. Todas estas disposições de ânimo são obstáculos certos e o seu poder perturbador é grande.

São Josemaría Escrivá

Vida interior

Vida interior, em primeiro lugar. Há ainda tão pouca gente que entenda isto! Ao ouvir falar de vida interior, pensa-se logo na obscuridade do templo, quando não no ambiente abafado de algumas sacristias.

São Josemaría Escrivá


Without God


Sunday, 13 December 2015

Sometimes God's blessings


S. João da Cruz, Cântico Espiritual. 3, 2

«Muitos gostariam que Deus
não lhes custasse mais do que falar,
e até isso mal feito,
não querendo fazer por Ele
praticamente nada que lhes dê trabalho.
Alguns nem se mexem do lugar
dos seus gostos e consolações,
pois querem, deste modo,
que o sabor de Deus lhes chegasse à boca e ao coração
sem darem um passo
ou renunciar a qualquer dos seus gostos,
consolações e desejos inúteis.
Enquanto não se decidirem a procurá-l’O,
apesar de muito gritarem por Deus,
nunca O encontrarão.»


(http://orar.carmelitas.pt/)

Serva de Deus Irmã Lúcia de Jesus, Apelos da Mensagem de Fátima, cap. 19

«A base fundamental
da nossa fé
é a humildade;
Cristo ensina-a,
dando-nos o exemplo.»


(http://orar.carmelitas.pt/)

Advento

Começa hoje o tempo do Advento e é bom que tenhamos considerado as insídias destes inimigos da alma: a desordem da sensualidade e a leviandade; o desatino da razão que se opõe ao Senhor; a presunção altaneira, esterilizadora do amor a Deus e às criaturas.
Todas estas disposições de ânimo são obstáculos certos e o seu poder perturbador é grande.

São Josemaría Escrivá


The Lord


Saturday, 12 December 2015

O sentido divino de todas as coisas

Se o mundo saiu das mãos de Deus, se Ele criou o homem à sua imagem e semelhança e lhe deu uma chispa da sua luz, o trabalho da inteligência deve ser – embora seja um trabalho duro – desentranhar o sentido divino que naturalmente já têm todas as coisas. (Cristo que passa, 10)

São Josemaría Escrivá


Thursday, 10 December 2015

Santa Teresa do Menino Jesus, Manuscrito B. 3vº

"à lei do temor sucedeu a lei do Amor"

(http://orar.carmelitas.pt/)

If anyone gives


Let all that you do, be done in Love


Stick to your daily periods of prayer

How is your life of prayer going? In the periods expressly reserved for this rendezvous with our Lord, the heart is broadened, the will is strengthened, the mind, helped by grace, fills the world of human reality with supernatural content. The results come in the form of clear, practical resolutions to improve your conduct, to deal more charitably with all men, to spare no efforts — like good athletes — in this christian struggle of love and peace.

In order to reach sanctity, an ordinary Christian — who is not a religious — has no reason to abandon the world, since that is precisely where he is to find Christ. He needs no external signs, such as a habit or insignias. All the signs of his dedication are internal: a constant presence of God and a spirit of mortification. As a matter of fact, only one thing is necessary, because mortification is nothing more than prayer of the senses. (Christ is passing by, 8-9)

Saint Josemaría

Wednesday, 9 December 2015

The Man may not despise his bodily life (Catechism of the Catholic Church, §364) - Health, Vitamin D

Blood levels of vitamin D are associated with lower incidence of most cancers, heart disease, and dementia. Vitamin D protects against brittle bones and auto-immune diseases and dramatically lowers the incidence of cold and flu. Also “asthma, diabetes, stroke, multiple sclerosis, and cognitive decline.” The RDA of vitamin D is absurdly low, and also inconsistent with the recommended blood levels. Many people have to take thousands of IU daily to get their blood levels into the ‘normal range’ of 30-74 ng/ml, especially in the winter when there is no sun to supplement dietary vitamin D.

 Vitamin D deficiency is a public health concern. Mediated by classical endocrine effects, vitamin D deficiency is causally linked with bone and calcium disorders. Non-endocrine actions of vitamin D are also widely recognised and these effects are mediated by local tissue activation of vitamin D bringing about intracrine effects in non-classical sites. Supported by large volumes of observational studies linking low circulating vitamin D with negative outcomes for many common disease states, there is growing interest that vitamin D may be central to the pathology and outcomes of many common diseases, including cardiovascular, cancer and autoimmune conditions. This article explores the quality of evidence linking vitamin D and various disease outcomes, and furthermore describes some of the cellular and molecular mechanisms of vitamin D action that may help explain some of the incongruity of data observed in observational versus interventional studies of vitamin D supplementation. 


(See more in: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26634683)

Sunday, 6 December 2015

Santa Teresa Benedicta da Cruz (Edith Stein), Cartas

«A vontade de Deus
é a nossa santificação.
Se não chegamos a ser santos,
somos culpáveis perante Deus
de não termos realizado o plano
para o qual nos criou.
E isto seguramente não é indiferente.
Tudo nos ajuda a clarificar
o que a vontade de Deus é para nós.» 


(http://orar.carmelitas.pt/)

Edith Theresa Hedwing Stein foi uma filósofa e teóloga alemã. De origem judia, converteu-se posteriormente ao catolicismo, tornando-se carmelita descalça. Segunda mulher a defender uma tese de doutorado em Filosofia na Alemanha, foi discípula e depois assistente de Edmund Husserl, o fundador da fenomenologia. Morreu aos 51 anos, no campo de concentração de Auschwitz-Birkenau em 9 de agosto de 1942. Em 11 de outubro de 1998, foi canonizada pelo papa João Paulo II, como Santa Teresa Benedita da Cruz. (https://pt.wikipedia.org/wiki/Edith_Stein)

Advent and Mercy of God

“Mercy, once again, is revealed as a fundamental aspect of Jesus’ mission. This is truly challenging to his hearers, who would draw the line at a formal respect for the law. Jesus, on the other hand, goes beyond the law; the company he keeps with those the law considers sinners makes us realize the depth of his mercy.

“The Apostle Paul makes a similar journey. Prior to meeting Jesus on the road to Damascus, he dedicated his life to pursuing the justice of the law with zeal (cf. Phil 3:6). His conversion to Christ led him to turn that vision upside down, to the point that he would write to the Galatians: ‘We have believed in Christ Jesus, in order to be justified by faith in Christ, and not by works of the law, because by works of the law shall no one be justified’ (2:16).

“Paul’s understanding of justice changes radically. He now places faith first, not justice. Salvation comes not through the observance of the law, but through faith in Jesus Christ, who in his death and resurrection brings salvation together with a mercy that justifies. God’s justice now becomes the liberating force for those oppressed by slavery to sin and its consequences. God’s justice is his mercy (cf. Ps 51:11-16).”

Pope Francis
Misericordiae Vultus, no. 20

Thursday, 3 December 2015

La colombe de la paix

ELLE EST ARRIVÉE CHEZ MOI, ELLE EST ENTRÉE
NOUS AVONS DIALOGUE ENSEMBLE ET ELLE EST REPARTIE. 
ELLE ARRIVE CHEZ TOI...



  
                       
en faisant suivre cette image       
la colombe de la paix voyagera de maison en maison,

de foyer en foyer, de bureau en bureau, d'ordinateur à ordinateur..
Notre colombe parcourt le monde entier en emportant nos soucis avec elle.

A luta contra a soberba há-de ser constante

Grande coisa é saber-se nada diante de Deus, porque é assim mesmo (Sulco, 260).

O outro inimigo, escreve S. João, é a concupiscência dos olhos, uma avareza de fundo que nos leva a valorizar apenas o que se pode tocar. Os olhos ficam como que pegados às coisas terrenas e, por isso mesmo, não sabem descobrir as realidades sobrenaturais. Podemos, portanto, socorrer-nos desta expressão da Sagrada Escritura para nos referirmos à avareza dos bens materiais e, além disso, àquela deformação que nos leva a observar o que nos rodeia - os outros, as circunstâncias da nossa vida e do nosso tempo - só com visão humana.

Os olhos da alma embotam-se; a razão crê-se auto-suficiente para compreender todas as coisas, prescindindo de Deus. É uma tentação subtil, que se apoia na dignidade da inteligência, da inteligência que o nosso Pai, Deus, deu ao homem para que O conheça e O ame livremente. Arrastada por essa tentação, a inteligência humana considera-se o centro do universo, entusiasma-se de novo com a falsa promessa da serpente, sereis como deuses, e, enchendo-se de amor por si mesma, volta as costas ao amor de Deus.

(...) A luta contra a soberba há-de ser constante, pois não se disse já, dum modo tão gráfico, que essa paixão só morre um dia depois da morte da pessoa? É a altivez do fariseu, a quem Deus se mostra renitente em justificar por encontrar nele uma barreira de auto-suficiência. É a arrogância que conduz a desprezar os outros homens, a dominá-los, a maltratá-los, porque, onde houver soberba aí haverá também ofensa e desonra. (Cristo que passa, 6).

São Josemaría Escrivá